Nuffnang

There was an error in this gadget

ahli.kabinet.terhormat

oh! blog

Wednesday, March 16, 2011

Kenali kuku Anda

Terdapat banyak sebab kenapa kuku korang boleh rosak. mesti ada yang suka gigit kuku kan? tak elok gigit kuku. bukan makin cantik , tapi makin tak cantik ada lar. dah macam gergaji. hehe.


pernah tak korang perasan kalau kalau ada berlaku perubahan pada warna kat kuku korang tu. berhati hati sebab kadang kadang perubahan warna tu menunjukkan tanda penyakit. oupps.


  • Sakit berkaitan hati akan menyebabkan kuku menjadi pucat.
  • Sakit buah pinggang menyebabkan kuku terbahagi kepada dua warna iaitu merah jambu dan putih.
  • Sakit jantung membuatkan nail bed bertukar menjadi merah.
  • Sakit paru paru menyebabkan kuku berwarna kuning , tebal dan lambat panjang.
  • Kurang darah (anaemia) menyebabkan kuku berwarna pucat. 
  • Diabetes menyebabkan kuku menjadi warna kuning dan sedikit kemerahan di pangkalnya.
ada tak? ada tak? ha. ada? baik g cek cepat. nanti jadi parah lagi susah.


bahagian bahagian kuku. 

dulu time skola , kalau ada macam garisan putih kat kuku tu , orang akan cakap maksudnya ada orang admire kat kita. haha. biasa lar kan budak budak lagi time tu. *macam dah besar sangat je skang ni* hehehe.


ada sape sape nak bela kuku macam ni? jangan lar. takde pekdah nye ha. menyusahkan hidup je ada lar. dan ibarat membela dot dot dot je.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...