Nuffnang

ahli.kabinet.terhormat

oh! blog

Tuesday, April 26, 2011

Seharian di Perkampungan Orang Asli , Ulu Legong , Baling Kedah.

jumaat lepas , saya & persatuan ( yang terpaksa dirahsiakan ) telah pergi ke perkampungan orang asli kat Baling. ni first time saya join project ni. dalam fikiran saya sebelum sampai kat sana , rasa takut takut pun ada. sebabnya , kitorang pun dah dinasihatkan untuk jaga perlakuan & kata kata kat sana. yelar , orang asli ni kan still banyak pantang larang yang diorang amalkan. perjalanan dari UUM ke Baling mengambil masa lebih kurang 4jam. agak lama lar kan. tapi untuk menghilangkan ke"boring-an" , semua pakat TIDURRR! haha.

bila dah sampai tu , tanggapan saya dah jadi laen. sebabnya , takde lar apa yang nak ditakutkan sangat. rumah diorang rumah batu , takde yang tak pakai baju kecuali budak budak kecil je lar. ASTRO pun adeeee~ hehe. just kawasan diorang tu kotor & berbau sikit lar. anjing pun ada berkeliaran. penduduk kat situ ada yang Islam dan ada yang kristian. kitorang semua bergotong royong bersihkan tempat diorang.

and . . . ada satu tempat yang kitorang kena bersihkan tu , berbau sangat lar BUSUK! uhukk. ( tapi bukan saya yang bersihkan. hehehe ) nak tau kenapa busuk? sebab . . kawasan tu dipenuhi dengan tahi MANUSIA. tak tau lar macam mane diorang boleh buang kat situ. tapi rasanya yang buang kat situ budak budak kecik umur bawah 12 tahun kowt. sebab tempat tu dikira kawasan terbuka. at last , bersih lar jugak kawasan tu kitorang bersihkan. clean & clear!


*kualiti gambar tak berapa nak ok*


*sorry lar. gambar ni je sempat amek. pastu bateri phone habes*

pic kat atas ni time kitorang kat dewan. antara aktiviti yang kitorang buat untuk budak budak ni , belajar buat origami , belajar math & sains. diorang ni semua dalam lingkungan darjah satu sampai darjah enam. mulut diorang memang lar bising. haha. tapi ada yang pandai , ada yang biasa biasa & ada yang taknak belajar. baru bagi kertas soalan math kat dia ( budak darjah enam ) , dia baling balek. dia cakap " susah. susah!". ish ish ish. sabar je lar dengan diorang ni. nak marah tak boleh.

kitorang berangkat balek ke UUM dalam kul 5.30. smpai kat UUM dalam kul 10 malam! pergh. penat tidur , bangun , tidur je dalam bas tu. jumaat ni ( 29hb April ) kitorang akan kesana lagi. tak sabar pulak. sebabnya dapat keluar dari UUM. hehe.

p/s : sory lama dah tak update blog. busy & tak sempat nak update. :)

3 comments:

Unknown said...

good effort.....sy selalu jugak buat charity program kindly visit my blog at http://littlewingdestinaytions.blogspot.com

sy suke entry dlm blog awak so sy follow.

Unknown said...

terima kasih! :)

Anonymous said...

hi awak, boleh saya dapat kan contact no pihak orang asli ni tak?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...