Nuffnang

There was an error in this gadget

ahli.kabinet.terhormat

oh! blog

Tuesday, July 26, 2011

Melayu, Melayu & Melayu ..

Tadi saje je lar baca baca info kat CariForum. Tentang orang orang Melayu.

Memang keturunan Melayu ni ada di serata dunia. Dari Timur ke Barat, Selatan ke Utara. Ada yang masih mengekalkan bahasa Melayu itu sendiri, tapi banyak dah berubah,

Contoh yang menarik yang saya ingat (tak ingat bangsa Melayu kat negara mana) :

  1. Kalau ayat SUDAH MAKAN? akan jadi SU MA. haa. pendek je. boleh lar lepas ni nak guna kan kat sapa sapa kan. hehe. Contoh, - Ali, "su ma"? Jom aku belanja. - 
  2. Ada yang masih gunakan gaya bahasa lama. Seperti - "Tuan hamba datang dari mana?"
Menarik kan? Banyak lagi sebenarnya yang kita masih tak tahu. Kena lar rajin rajin cari kan. 

Antara sebab sebab wujudnya bangsa Melayu di negara lain (pada zaman dahulu) ialah mereka di bawa oleh penjajah untuk dijadikan hamba abdi & ada juga kalangan pembesar / kerabat raja dahulu yang dibuang negeri contohnya Sultan Abdullah yang dibuang ke Pulau Seycheles. 

Layan ni jap.


Menarik kan? Kita perlu untuk mengetahui asal usul bangsa Melayu ni. Atau asal usul keturunan kita sendiri. Jangan nanti sedara sendiri pun kita tak kenal. Duduk sebelah menyebelah, tapi tak kenal. 

Terdetik lak nak search MELAYU kat google. Kowt kowt lar boleh tahu info baru.


Tu lar hasil carian google. Lain yang nak di cari, lain yang dijumpai. ish ish. Macam macam versi perkataan MELAYU dah sekarang ni. 

2 comments:

asnizaziz said...

pelik2 la orang Melayu zaman sekarang ni..apa2 pun selamat berpuasa.

sy follow sini ^^

Nurainaa Sofia Nurazizul said...

thanx sudi followw~ :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...