Nuffnang

ahli.kabinet.terhormat

oh! blog

Friday, November 19, 2010

COKLAT

most of us love chocolate. tapi still ade lagi some people yang tak suke coklat. coklat dihasilkan daripada buah koko dan telah melalui proses pengeringan. 

jika kite pergi ke negeri negeri di sebelah utara malaysia , coklat dalam bahasa mereka is GULA-GULA. one of my experience ketika di awal penghijrahan ke utara ( macam jauh je! hehe ) ade sangkut paut dengan COKLAT. one of my classmates , cik mun ( sory mun , bagi name hang popular sikit. hehe ) mintak saye belikan die coklat sebelum kitorg masuk kelas. dengan fahaman bahasa dari selatan , saye pun belikan die coklat bar ( milo kowt rasenye ) then bagi kat die. cik mun cakap , "lar. awat hang beli yang ni? ". saye cakap tak pe lar saye bagi je kat die. rupe rupe nye , die nak gula gula ( ade kopiko , ape lagi entah. hehe ). bagitau lar gula gula. ni cakap coklat. mana ceq nak tau mun uii. hehe.

berbalik kepada coklat , ramai org yang menganggap coklat sebagai agen untuk menambah berat badan atau senang cakap , " makan lar coklat banyak banyak. nanti gemuk baru tau." selalunya org akan ckap camtu kn? haha. kalau yang jage badan sangat sangat tu , memang takut dengan coklat. tapi kalu budak budak kecik , cakap lar ape pun , diorang ngap gak. hehe. 


charlie & the chocolate factory 
( i love this movie! )


banyak sebenarnye khasiat yang boleh kita dapat daripada coklat ni. coklat hanya akan membawa kesan buruk jika kita mengambilnya dengan cara yang salah. antara kebaikan coklat ialah :


  • coklat dapat merendahkan kadar kolestrol dalam badan. (Lemak koko dalam coklat mengandungi 38.2% asid oleik iaitu sejenis asid lemak tidak tepu yang berperanan merendahkan paras kolesterol di dalam darah. )
  • menjadi bahan anti kerosakan gigi. bahan anti-kerosakan gigi seperti tannin, kasein dan asid oksalik. )
  • coklat mengurangkan risiko sakit jantung. Phenol di dalam coklat bertindank dengan menghalang lemak seperti zat di dalam aliran darah daripada teroksida dan menyumbat arteri. )
  • coklat boleh menyumbang tenaga. amat sesuai dijadikan makanan gantian semasa menjalankan aktiviti luar seperti mengembara, mengikuti ekspedisi pendakian, bersukan serta aktiviti-aktiviti rekreasi yang lain. )
  • mengawal tekanan darah. ( coklat pahit mengandungi flavanoids iaitu sejenis antioksida yang boleh membantu mengurangkan tekanan darah. ) 
  • menghalang kencing manis. Kandungan antioksidan polifenol di dalam koko membantu menghalang penyakit kencing manis. )
  • menghalang jerawat dan parut. Asid linoleik di dalam lemak koko dapat membantu menghalang pertumbuhan jerawat dan mengurangkan parut. )
  • mengawal kerosakan sel dan tisu badan. Koko kaya dengan flavanoids, bahan antioksidan yang membantu menghalang kerosakan sel dan tisu badan yang disebabkan serangan radikal bebas. )
  • baik untuk kulit. Lemak koko megandungi 34 hingga 36% asid oleik yang boleh bertindak sebagai perapi, 31 hingga 35% asid stearik yang berupaya melembapkan kulit dan vitamin E yang bertindak sebagai antioksida. )
  • menguatkan tenaga batin. ( nikmat dirasai menyebabkan pengeluaran pelali semulajadi yang dapat mengurangkan kesakitan dan dapat meningkatkan mood seseorang. yang ni? haha. saye tak tau. cube try bagi yang boleh try. tettt )
  • melambatkan proses penuaan.
  • membantu menajamkan mata & minda.
  • menguatkan daya ingatan.
  • kandungan kafein yang lebih rendah berbanding minuman lain.


( perbandingan kadar kafein dalam minuman )


* tetapi adalah di nasihatkan untuk wanita yang mengandung tidak mengambil coklat dalam kadar yang berlebihan kerana kandungan gula yang berlebihan boleh memberi kesan seperti menyukarkan proses kelahiran bayi & bayi akan cenderung menjadi lebih besar, selain itu juga akan menyebabkan bayi lahir tidak cukup bulan kerana air ketuban di dalam rahim tidak lagi dapat menampung bayi. bayi juga akan mengalami masalah lain seperti demam kuning , sistem pernafasan terganggu & menyukarkan sistem paru paru untuk berfungsi.

*cukup lar sekadar mengambil coklat dalam kadar yang bersesuaian. J

antara makanan yang dapat dihasilkan daripada COKLAT :


kek batik

( ramai yang suke kn? yummy........... )



kek coklat MOIST

( nanti saye nk my future husband buatkan saye kek ni. tapi yang special punye. hehe )



boleh gak dijadikan sebagai buah tangan.


kalau ade sape sape yang rase nye terer memasak , boleh lar buat kan saye ye. bukan saye tak reti , just malas je. hehe. kalau tak nak masak , boleh belanje saye. lagi senag kn? hehe.


nikmatilah coklat sepuasnye tetapi jangan lupe pada kesihatan.


*teringat kat sorg kawan yang sepatutnye bagi hadiah kat saye. tapi tak bagi lagi. agak agak , boleh tak mintak die sponsor kek coklat untuk setahun kat saye? hehe.

1 comment:

hyhhh said...

teringinnya nak makan kek coklat moist yang coklat dia mengalir...hmmm...sungguh mengghairahkan...


Menarik di sini:
1)Semak UPU sekarang!!
2)Blogger terbaik Blog Sharifdez
3)Minyak Tanah Jadi Ubat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...